Błąd konfirmacji
Pisząc bloga poświęconego między innymi teorii inwestowania nie sposób nie wspomnieć o stosunkowo młodej dziedzinie w tej kategorii jaką są finanse behaworialne. Termin ten oznacza badanie zachowań inwestorów na rynkach finansowych z wykorzystaniem psychologii. Dziedzina ta została stworzona na potrzeby analizowania oraz wyjaśniania przyczyn anomalii i paradoksów rynkowych (definiowanych, jako odstępstwa od teorii rynku efektywnego). Ostatnie wydarzenia związane z kryzysem dość dobrze uwydatniają prawdziwość słów, że rynkiem rządzi strach oraz chciwość, a wyceny przedsiębiorstw często występują w oderwaniu od ich wartości fundamentalnej. W tym celu postanowiłem prowadzić na blogu serię wpisów o błędach poznawczych, które dotyczą każdego inwestora bez wyjątku. Ekonomia jest nauką społeczną, nie sposób analizować ją bez uwzględnienia ułomności skomplikowanych procesów myślowych inwestorów.
Część 1: błąd konfirmacji (confirmation bias)
Błąd konfirmacji nazywany inaczej efektem potwierdzenia to zjawisko preferencji opinii, które potwierdzają nasze własne konkluzje i wywody, są zgodne z naszą wizją życia, z naszym światopoglądem. Preferowanie powyższych informacji, potwierdzających nasze hipotezy, następuje niezależnie od tego czy są one prawdziwe. Efekt potwierdzenia zwiększa pewność siebie jednostki nawet w obliczu mocnych argumentów świadczących o nieprawdziwości danej tezy. Błąd konfirmacji występuje często w przypadku zjawisk w których w grę wchodzą silne emocje – jest to powszechne zjawisko spotykane wśród inwestorów.
Efekt potwierdzenia w finansach powoduje, że inwestorzy w sposób selektywny przyswajają nowe informacje, opinie, akceptując te zgodne ze swoją wizją, a odrzucając te sprzeczne. Na giełdzie błąd konfirmacji powoduje przecenianie danych inwestycji, inwestorzy ignorują przesłanki, które świadczą o zagrożeniach związanych z danym papierem wartościowym.
W jaki sposób radzić sobie z błędem konfirmacji? Na potrzeby dyskusji należy przyjąć punkt widzenia osoby stawiającej argumenty sprzeczne z naszą wizją, należy przeglądnąć wszystkie dostępne opinie w sposób „obiektywny” starając się zrozumieć racje strony przeciwnej. Swego czasu czytałem wypowiedź jednego z największych guru finansowych naszych czasów, zarządzającego największym funduszem obligacji PIMCO -Mohamedem El-Erianem, który mówił, że w czasach młodości zawsze chodził ze swoim ojcem na targ kupując gazety kojarzone z różnymi frakcjami politycznymi/społecznymi w ten sposób poznając argumenty wszystkich stron dyskusji był w stanie wyrobić sobie swoją własną opinię. Mohamed El-Erian to niewątpliwie człowiek sukcesu, myślę, że warto zastosować się do jego rady.
Na sam koniec chciałbym przytoczyć cytaty znanego filozofa, twórcy empiryzmu Sir Francisa Bacona:
„Ludzki rozum, gdy już uzyska opinię, czy otrzymując ją od kogoś czy samemu do niej dochodząc, naciąga wszystko inne aby ją podpierało i zgadzało się z nią. I nawet jeśli będą liczniejsze i ważniejsze przykłady na korzyść drugiej strony, będą one pomijane i pogardzane, albo na jakiejś podstawie odrzucane”
„Wiem, że większość ludzi – nie tylko ci uznawani za mądrych, ale nawet ci, którzy są naprawdę pojętni i zdolni do zrozumienia najtrudniejszych naukowych, matematycznych czy filozoficznych problemów – rzadko potrafią dostrzec nawet najprostszą i najbardziej oczywistą prawdę, jeśli zmusiłoby ich to do przyznania się do błędu w konkluzjach do jakich sami doszli, czasem z wielkim trudem – konkluzjach z których są dumni, które wpoili innym i zgodnie z którymi żył”
Następny wpis: Seria: finanse behawioralne: część 2
Tags: obciążenie kognitywne
Komentarze 7
Seria: finanse behawioralne: część 2 (eksperyment Wasona) « Investio.pl
[…] jest przykładem badania dowodzącego występowanie wśród ludzi efektu konfirmacji opisywanego w poprzednim poście. Peter Wason przedstawiał badanej grupie trójkę liczb (2, 4, 6), ankietowani mieli za zadanie […]
Seria: finanse behawioralne: część 4 (efekt posiadania) – Investio.pl
[…] by je niżej). Ten błąd poznawczy stoi w ścisłym związku z opisywanym przeze mnie poprzednio efektem potwierdzenia oraz efektem zaprzeczenia (inwestorzy ignorują niekorzystne raporty na temat posiadanych przez […]
Seria: finanse behawioralne: część 8 (heurystyka dostępności) – Investio.pl
[…] Konsekwencją heurystyki dostępności jest przykładowo omawiany przeze mnie wcześniej błąd konfirmacji. […]
Czy powinniśmy słuchać rekomendacji analityków? – Investio.pl
[…] jakby znali „Boży plan,” którego reszta osób nie dostrzega, są częstymi ofiarami błędu konfirmacji, tzn. wszędzie szukają argumentów potwierdzających słuszność ich tezy ignorując wszelkie […]
Zaklinacze deszczu – Investio.pl
[…] Jaka płynie z tego nauka? Otóż wydaje się, że powielanie inwestycji światowych guru jest dobrym startem jeśli chodzi o inwestowanie na rynku akcji. Każdy inwestor na początku swojej kariery na giełdzie szuka strategii, która przyniesie mu błyskawiczne zyski. Być może na początek lepiej zdać się na innych i spróbować sobie zadać pytanie dlaczego oni podjęli taką, a nie inną decyzję niż kupić akcje i popadać w spiralę błędu konfirmacji. […]
Kontrola ryzyka – Investio.pl
[…] tego uniknąć, warto zrozumieć nasze własne zachowania (więcej w tych i podobnych wpisach: błąd konfirmacji, efekt pewności) i analizować swoje transakcje. Nadaje się do tego Dziennik Inwestora – […]
pz
Skąd pochodzą cytaty Bacona?