Nastroje konsumentów
Dla przewidywania przyszłego rozwoju gospodarki ważne są nie tylko opisywane dotąd wyniki i działania przedsiębiorstw, oczekiwania zarządzających czy polityka banku centralnego. Podstawą każdej gospodarki są przede wszystkim konsumenci, a więc ich nastroje i przewidywania również mogą okazać się dla sytuacji gospodarczej istotne. Mierzeniem jednego z najważniejszych wskaźników określających nastroje konsumentów, znanego jako Consumer Confidence Index, zajmuje się w USA Conference Board.
Indeks tworzony jest na podstawie oceny obecnej sytuacji gospodarczej oraz warunków zatrudnienia, a także oczekiwań konsumentów co do wspomnianych czynników na 6 miesięcy wprzód. Ponieważ działania kupujących determinują wyniki przedsiębiorstw, a te odzwierciedlone są w produkcie krajowym brutto, wskaźnik określający bieżące nastroje konsumentów dobrze sprawdza się w krótkoterminowym określaniu wzrostu PKB. W przeważającej części przypadków zachowanie CCI zmienia się z bardzo niewielkim wyprzedzeniem wzrostu gospodarczego, przez co nie ma zbyt dużego znaczenia dla określania długoterminowej sytuacji. Przykładowo, wskaźnik nastrojów amerykańskich konsumentów pozostał nieczuły na załamanie na rynku nieruchomości w 2006 roku, a pierwsze sygnały o nadchodzącej recesji dał dopiero w kwartale poprzedzającym rzeczywisty spadek wielkości PKB.
Ponieważ na ocenę sytuacji przez konsumentów duży wpływ mogą mieć emocje oraz wydźwięk prasowych informacji, co jest minimalizowane w przypadku wszelkich ankiet wśród przedsiębiorstw, CCI jest nieco gorszy jakościowo od indeksów mierzących nastroje w biznesie. Konsumenci nie mają również do dyspozycji specjalistycznych narzędzi do oceny sytuacji, a więc ich opinia nie jest profesjonalna. Niemniej, fakt że ich działania mają duży wpływ na koniunkturę sprawia, że obserwacja CCI przynosi korzyści i dopełnia obrazek nastrojów w gospodarce.
Dla amerykańskiej gospodarki ważny jest również MCSI, a więc wskaźnik sentymentu wśród konsumentów, tworzony przez University of Michigan. Tworzony jest on na podstawie odpowiedzi udzielanych w ankietach telefonicznych i staje się coraz bardziej popularny wśród inwestorów. W Unii Europejskiej, Strefie Euro oraz dla poszczególnych krajów, za tworzenie wskaźników dotyczących nastrojów konsumentów odpowiedzialna jest Komisja Europejska, która publikuje co miesiąc Consumer Confidence Indicator. Jeśli chodzi zaś o drugi koniec gospodarczego świata, ankietę na temat nastrojów w Japonii odpowiada Cabinet Office, a w Chinach przez Rządowe Biuro Statystyczne.
Sentyment wśród polskich konsumentów bada GUS, a wyniki publikuje w bieżącym wskaźniku ufności konsumenckiej.
Powyższe indeksy nie są zestandaryzowane, a więc nie można porównywać ich wartości, każdy należy analizować pojedynczo.
Komentarze 0