Efekt zwycięzcy-przegranego
Efekt zwycięzcy-przegranego jest kolejnym obciążeniem kognitywnym obserwowanym na rynkach finansowych. Ten błąd poznawczy przejawia się np. w postaci przesadnie pesymistycznego nastawienia analityków do spółek, które w ostatnim czasie borykały się z problemami finansowymi, a z drugiej strony błąd ten oznacza zbyt optymistyczne nastawienie do spółek, które w ostatnich czasach osiągały ponadprzeciętne wyniki.
Powyższa anomalia pozwala świadomym inwestorom na wykorzystanie tej nieefektywności za pomocą stosowania strategii kontrariańskich, tzn. sprzedawania spółek o wysokich wskaźnikach wartości rynkowej i kupowania spółek o niskich wartościach tych wskaźników. Strategie kontrariańskie sprawdzają się w długim terminie, aczkolwiek można je również stosować w terminach bardzo krótkich, w tym jednak wypadku wiąże się to z wysokimi kosztami transakcyjnymi.
Podsumowanie tego błędu poznawczego i strategii wykorzystującej tę nieefektywność jest cytat znanego inwestora Warrena Buffeta:
„Bój się, gdy inni są chciwi i bądź chciwy, gdy inni się boją”
Poprzedni wpis: Dysonans poznawczy
Następny wpis: Błąd atrybucji
Tags: strategia kontrariańska
Komentarze 1
Seria: finanse behawioralne: część 13 (dysonans poznawczy) – Investio.pl
[…] wpis: Teoria perspektywy Następny wpis: Efekt zwycięzcy-przegranego Cytaty i źródła do tego wpisu pochodzą z książki Piotra Zielonki „Behawioralne aspekty […]