Efekt kotwiczenia
Efekt kotwiczenia (ang. anchoring) jest kolejnym błędem poznawczym popełnianym przez inwestorów. To obciążenie kognitywne polega na skupianiu się na konkretnej wartości-kotwicy przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych (a także zwykłych decyzji podejmowanych w życiu codziennym).
Kotwicą może być absolutnie każda wartość odniesiona do aktualnej ceny spółki, kursu walutowego etc. Może to być: cena po jakiej inwestor zakupił dany walor, wycena akcji dokonana przez analityków finansowych, cena rekomendowana przez domy maklerskie, cena akcji w szczycie hossy. Moim zdaniem szczególnie często spotykaną kotwicą jest ta wymieniona jako ostatnia. Po ostatnim krachu na rynkach finansowych – po upadku banku Lehman Brothers, gdy giełdowe indeksy notowały kolejne minima, bardzo często można było usłyszeć o nadarzających się okazjach inwestycyjnych. Przykładowo, spółka, która w szczycie hossy kosztowała 50 zł teraz kosztuje 5 zł, czy to nie wspaniała okazja? Czy bazując na tej zasadzie Petrolinvest (teraz: 2,50, max. 840) jest lepszą okazją inwestycyjną od PGNIG (4,19, max 5,40)?
Przykładowe badania udowadniające występowanie efektu kotwiczenia zostały przeprowadzane przez Stephana & Kiel’a, pisał o tym Piotr Zielonka.
Na sam koniec chciałbym podkreślić, że efekt kotwiczenia dotyczy każdego inwestora bez wyjątku i należy się z tym pogodzić, jedynym sposobem na uniknięcie błędnych decyzji inwestycyjnych jest uświadomienie sobie ułomności naszego sposobu rozumowania i zakorzenionych w naszym umyślę błędów kognitywnych.
Poprzedni wpis: Eksperyment Wasona
Następny wpis: Efekt posiadania
Tags: obciążenie kognitywne
Komentarze 2
Seria: finanse behawioralne: część 2 (eksperyment Wasona) – Investio.pl
[…] Poprzedni wpis: Błąd konfirmacji Następny wpis: Efekt kotwiczenia […]
Seria: finanse behawioralne: część 4 (efekt posiadania) – Investio.pl
[…] wpis: Efekt kotwiczenia Następny wpis: Milczący dowód // wykopywarka wersja standardowa (59×60) var […]